...

Norge, Lillehammer! 29/10 - 2008

Då har Jossan o Jag varit här i 2 dagar, så jag ska väl försöka skriva lite om vad som hänt..

Nästan hela måndagen gick åt till att resa, satt på tåg mellan halv 9 till 10 i 6 ! Ni skulle ha sett hur vi kämpade med alla väskor, men vi fick hjälp (ibland) av diverse tågpersonal när vi skulle på. Men det var väl enbart för att dom ville komma iväg, för vi fick fan ingen hjälp när vi skulle av^^

När vi bytte tåg i Oslo till Lillehammer så var det tåget smockat med folk, men ju nämre vi kom Lillehammer desto mer sinade folkmassan. Så när vi kom till Lillehammer så var vi bara 5 pers på tåget! haha jag såg hur paniken steg i Jossan.. "snäääälla Hanna kan vi inte bara åka hem" det är ju ta mej fan bara berg o en stor jävla sjö! Haha..

Men sen när vi väl gick av så mötte en av våra chefer oss på station o körde en runda i stan, så började vi se potential=) Stan är iaf fyra gånger större en Vadstena, nästan 28000 tusen invånare + en jäkla massa turister.. ajja skitsamma!

Sen körde hon oss iaf till våran lägenhet där hyresvärden vänta, (en liten rund man med lockigt hår) han tog våra 6 väskor o sprang iväg. Vi visste innan att det skulle bo 2 svenskar i samma hus och som skulle jobba med oss, dom kom samma dag som oss men lite tidigare. Iaf så ropade hyresvärden på dom och dom fick bära alla våra väskor!! haha, jag å jossan bara spela dumma o låtsades att vi höll på med en massa andra grejer^^

Sen iaf började vi plocka upp å grejja, satt på lite serdar ortac o flumma runt som vanligt.. Så bestämde vi oss för att gå ner o röka.. Vad hör vi inte? Joo grannarna spelar Serdar Ortac.. Haha, japp så våra grannar är från Antalya, Turkiet.. så jävla otippat liksom! men jag menar vad är oddsen för det?? noll^^

Så vi gick in till dom o lärde känna dom lite bättre, Ilke å Younis heter dom.. Hur trevliga som helst..

Gårdagen då, började med möte med högsta chefen Björn-Erik.. Lite allmän info om jobbet, arbetstider, lön osv.. Verkar kanon!

Chansen är ganska stor att vi får andra jobb också, typ servitrisjobb, hotelljobb mm.. Tycker jag skulle vara jättekul!

Sedan så kom såklart våran asskumma hyresvärd igen, å ville att vi skulle följa med (jag, jossan, Ilke, Younis) honom, jag kan ju nämna att han heter Hasse men kallas numera Larssa av oss (kommer till det lite senare). Iaf så fattade vi inget, men vi följde med. Först tog han med oss upp i berget (påminner mkt om Alanya berget) där han skulle prata med nån jäkla polack som han hade anställt för några byggjobb, Ni skulle ha hört när han skulle prata eng!! med polacken alltså.. Typ "okiii mannn, dats ålrajt" haha jag trodde att jag skulle garva ihjäl mej..

Sen åkte vi därfrån o Larssa lekte guide genom stan, jag tror vi åkte 50 varv runt stadhelvetet.. Sen åkte vi till hans kontor å signade hyreskontrakt, tog typ en timma då han skulle prata med halva Norge samtidigt.

Iaf, när vi satt där så hade man ju ganska så mkt tid till att glo igenom kontoret, upptäckte då att han hade en hel vägg med polska o ryska prylar, typ flaggor, tavlor, trofeer, prydnadssaker och en jävla hatt full med en massa broscher.. När Jossan såg den höll hon på o dö, hon va tvungen att gömma sej i jackan^^

Younis förklarade senare att polacker o ryskar alltid tar med sej gåvor till sina chefer.. Hmm, hur fan visste Younis det?? ajja..

Sen vare vidare till nåt som Liknade ÖB, för Larssa skulle köpa Kylskåp på Elkjöp. Han påstod att det fanns billiga tv på "ÖB" men det kan jag inte påstå, dom kostade ta mej fan över tusen spänn o då var det 8 tums vi snackar!! Så det blev ingen tv där^^

Vi drog vidare till nån second hand affär, där såg jag vår TV ! 125 Spänn med tillhörande trasig tv-dosa.. Jag kan bara säga kanoners, el cok lyiyim el great!! haha

Det kommer bli ett jävla knasigt språk när vi kommer hem svensk/norsk/turk/engelska! haha..

Sen vare ytterligare 111 guidade varv runt stan, då vick veta att det ligger ett hamam (turkiskt bad) i närheten.. Wonderful:) Ilke passade även på att fråga om närmaste systembolag, haha alko:P

sen körde äntligen Larssa hem oss efter 5 timmar i hans jäkla bil!

Bestämde oss sen för att dra ett varv på stan med killarna, det finns en massa affärer o butiker, typ Cubus, Bik Bok, Leevis. Vero Moda mm.. plus en massa cafeer o restauranger.. Sen har dom även en ganska hyfsad bargata med några nattklubbar o några lite mindre pubar..

Sen blev det systembolaget där vi delade på en liter vodka, å köpte en flaska med något som skulle smaka sex on the beach, men inte gjorde det^^

Skulle sen stanna till i en kiosk å köpa energidrinkar att grogga på, Younis säger:

"jag slår vad om att det är en kines som jobbar här"

Han hade tidigaree sagt att det är så mycket "svartingar" här..

hmm, sa vi säkert.. Men tror ni inte att att det va en jäkla kines då?? Jag å Jossan började asgarva o skämde ut oss totalt, Younis nästa kommentar till kinesen:

"öhhh svenska flicka, helgalna skrattar åt allt"

Sen skulle jag iaf betala mina 4 energidrinkar som för övrigt kostade 120 spänn, norska.. Tror ni inte att kinesen börjar flörta med mej?? haha, jag bara mmm visst hej på dej med^^

Sen gick vi iaf hem..

Meningen var att vi bara skulle smaka påt lite, men sen när killarna kom över så hade dom helt andra planer.. Allt skulle drickas upp!!

Så vi satt där på vårat kalla köksgolv lyssna på musik å drack drinkar:P

Sen mitt i allt, gissa vem som kommer?? Joo Larssa igen..

Han ville bara titta in o byta ett par glödlampor, hmmm..

Ilke o Younis har fått för sej att Larssa är tänd på mej, så dom satt där bara å typ"driv med hannnn då" okej okej, halvfuller som jag va gjorde jag det, å försökte fån att titta på våran Tv som är allt utom frisk.. Men han fatta inget o tyckte att vi skulle åka tillbaka med den..

Nu kommer vi till biten när hasse blev Larssa.. Younis var väl också lite halv fuller vid det här laget, o skulle väl också försöka driva lite med han.. Kommentaren blev iaf,

"öööhhhhh Larssssaaaaa kom hit o ta dej en groggjävel!!"

Vi bara ooookeeej nu verkar vi säkert seriösa, men men vi är alla överens om att Larssa måste gå på nåt i vilket fall.. sen försvann han iaf, han hade nog inte räknat med att det skulle va killar här..

Spriten tog helt plötsligt slut vid halv 9 nångång o vi kom överens om att gå o köpa öl.. Så vi drog till Kiwi där det ska vara öppet till 11 o det va det med, men det var bara det att dom slutar att sälja starköl klockan 8 på kvällen.. Jävla skit^^

Så vi sprang runt i stan o letade öl (Jossan i pyjamasbyxor, hon orka helt enkelt inte byta byxor), tills vi kom på att det var meningslöst o uppsökte närmaste pub ist, jossan fortfarande i pyjamasbyxor.. Tog ett par öl o snacka lite..

Drog sen vidare till den alltid öppna macken där vi köpte fyra cider för 140 spänn (det va 2,25:er)..

Gick hem igen o snackade vidare, killarna berättade att dom var såååå glada för att vi bodde här, det sa dom typ 25 ggr, hehe:P

Sen var det läggdags vid halv 1 nångång..

Idag då, vaknade av alarmet halv 8 o kände att det var som saharaöknen i käften, sprang upp å drack en energidrink (kvar sen igår) tog en dusch, sen vare bara att fixa till sej slänga i sej ett par panodil o dra iväg igen..

Mötte Ilke o Younis utanför som också såg rätt sletna ut.. sen tog vi en promenad till Skattekontoret där vi skulle fixa med skattekort o grejjer.. Younis fattade väl inte riktigt vad man skulle fylla i, så han gick fram receptionisten å bara:

"eeyyy Habibi, kan du hjälpa mej med det här pappert?!?"

Han har sina kommentarer den där, men han är helskön=)

Sen vidare till våran arbetsplats där vi skulle möta chefen för själva Smart1, riktigt trevlig.. Han verkade tycka om oss, så vi börjar fredag 8:45..

Vi ska jobba lite i grupp med Younis o Ilke så det blir nog kanoners^^

Efter drog vi till posten o växlade lite pengar..

Sen kan jag säga att min kropp ropade Coooooolaaaaaa, så vi gick till affären å köpte upp oss på det, en pizza, en limpa bröd, o lite smågrejjer..

Sen blev det hemgång, packa upp maten o slängde in pizzan i ugnen..

Sen kom Ilke o ville att jag skulle ringa Larssa o be honom köra oss till second hand butiken,Ilke:

"men jag tror han lyssnar på dej, ring å fråga bara"

well, well okej, Slog en signal till en men tyvärr hade han inte tid idag.. Men han hämtar oss gärna imorrn.. Larssa:

"meeen duuu, jag har nog fått tag på stolar o ett bord åt dej, du kan väl titta påt?? just det, vad ska du göra senare då?"

hmm, Visst jag kan kolla på bordet å det alltså, men vad jag ska göra senare kan du skita i! Alltså jag ska väl nämna att Larssa är närmre 60 år^^ haha..

Resten av eftermiddagen har bara flytit på, legat å glott lite på tv suttit här o skrivit lite..

Just nu ligger Jossan o snarkar här bredvid, men ja funderar starkt på att snart väcka henne o gå o fråga killarna om dom har lust att spela lite kort=)

För ute är det full snöstorm, så att gå ut är inte att tänka på..

Kommer snart en uppdatering..

XOXO // Sveturnorska Hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0